SKOLAN

Sedan millennieskiftet har skolorganisationen i Hässleholms kommun som helhet varit överdimensionerad. Nu har elevantalen åter ökat, delvis beroende på ett ökat antal invandrarelever. Detta ställer därför krav på organisationen att ständigt anpassa sin verksamhet och samtidigt upprätthålla hög kvalitet, god ekonomi och effektivt lokalutnyttjande. Det kräver i sin tur tydliga och kraftfulla politiska beslut.

Förskolorna(barn upp till 5 år) bedrivs i en del fall i förhyrda lokaler med tillfälliga tillstånd.. Kostnaderna för detta blir förhållandevis stora vid de förskolor som endast har 1-2 avdelningar istället för 5-6. Likaså blir det problematiskt för de små förskolorna att klara av att organisera alla måltider som krävs.

Förskoleklass för 6 åringar är obligatoriskt från 2018. Här tas de första stegen i den nya skolan, men på vissa platser finns det bara några få barn per skola.

Grundskolorna är många och utspridda i hela kommunen. Detta är inte enbart en fördel. Pedagogiken blir lidande när elev- och lärargrupperna blir alltför små. Några skolor är så små att de inte har egna lokaler för slöjd och idrott. Därför krävs bussning till andra skolor. Kravet på behöriga lärare i alla ämnen är därtill nästan omöjligt att uppfylla på de mindre skolorna.

Gymnasieskolan i landet är indelad i otaliga program med oräkneliga olika inriktningar. Av dessa finns många program plus IM (individuella programmet) med flertalet inriktningar i vår kommun. Det gör det svårt för kommunen att organisera gymnasieutbildningarna då vissa inriktningar (”klasser”) kan bli mycket små med bara 3-5 elever.

Vår uppfattning

Folkets Väl prioriterar skola, omsorg och infrastruktur. Kommunens resurser ska fördelas mellan dessa kärnuppgifter så att de används på effektivast möjliga sätt. Vi vill därför synliggöra skolkostnaderna genom att en elevpeng tas fram (dvs en tydlig kostnad per elev), se över de olika skolornas verksamheter, samt skapa flexibla upptagningsområden. Detta är viktigt om vi ska lyckas höja utbildningskvaliteten samtidigt som lokalanvändandet optimeras. Många skolor har lärarbrist och ett eftersatt underhåll, vilket talar för färre enheter. För gymnasiet krävs därtill en översyn av antalet program och inriktningar. För att upprätthålla pedagogisk kvalitet och samtidigt hålla kostnaderna nere måste vi undvika gruppstorlekar som är alltför små. Vi vill därför utveckla ett tydligt samarbete med omkringliggande kommuner. Kunskapsskolan kräver disciplin, ordning och reda. Därför måste rektors och lärares uppgifter renodlas. Vi stödjer också tankarna på ett återförstatligande av skolan.